For å få nye følgere eller kunder så må man først ha trafikk. De fleste som driver med markedsføring bruker flere kanaler til dette. Man kan generere ganske mye trafikk ved å poste innhold på nettsider og i sosiale medie- kanaler. Dette kalles organisk trafikk.
Å skaffe trafikk organisk er viktig og en god måte å bygge opp en følger-gruppe. Men denne prosessen tar ofte tid, spesielt i begynnelsen. Da er betalt annonsering en god tilleggsløsning. Mange plattformer som Google, Facebook, Snapchat og Instagram, tilbyr i dag betalt annonsering. Dvs at du kan betale for at dine innlegg eller annonser skal dukke opp øverst i søk eller i andres feed.
Flere av plattformene gir deg mulighet til å spesifisere hvem dine annonser skal rettes mot basert på mange ulike kriterier. Dette er smart fordi du da når de fram til personene som mest sannsynlig vil være interessert i det du tilbyr. Det gjør det også mye billigere enn hvis du sender annonser til mange som ikke er i målgruppen din.
En vesentlig faktor å ta med når man bruker betalt annonsering er ROI (Return on Investment), som altså er tall på hvor mye du får ut av investeringen i forhold til hva du betaler for den. Verdien du får tilbake bør selvsagt over tid være høyere enn kostnaden.
Hvis du ønsker å begynne med betalt annonsering anbefaler vi at du setter deg nøye inn i hvordan dette utføres på en effektiv måte. Det finnes mange kursopplegg både live og på nett hvor du kan lære dette. Det er dumt å kaste bort penger på annonser som ikke gir resultater.
Hvis du ikke har tid til å sette deg inn i hvordan dette gjøres så er det bedre å sette bort denne jobben til et byrå som kan vise til gode resultater.